×
Legal Info
When you visit any website, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of 'cookies'. This information, which might be about you, your preferences, or your internet device (computer, tablet or mobile), is mostly used to make the site work as you expect it to. You can find out more about how we use cookies on this site, and prevent the setting of non-essential cookies, by clicking on the different category headings below. However, if you do this then it may impact your experience of the site and the services we are able to offer.

Jak wzmacniać odporność niemowląt?

Jak wzmacniać odporność niemowląt?

Przed nami jesienny okres, a wraz z nim sezon na choroby, katar i osłabienie odporności. Dotkliwe jest to zwłaszcza, gdy mamy małe dzieci, a zwłaszcza niemowlęta. Im również grożą jesienne choróbska. Podobnie jednak jak dorośli, maluszki również mogą wzmacniać swoją odporność.

Niemowlęta nie rodzą się całkowicie bezbronne. Pierwsze komórki układu odpornościowego pojawiają się już w 4-6 tygodniu ciąży. Jest to jednak mechanizm, który będzie się rozwijał przez kolejnych kilka lat. Tzw. pamięć immunologiczna to nic innego jak rozpoznawanie, selekcjonowanie i zapamiętywanie bodźców i drobnoustrojów. Przy każdej chorobie dziecka jego organizm ciężko pracuje wysyłając przeciwciała na atakujące bakterie i wirusy. Im jednak więcej chorób pokona w wieku dziecięcym, tym bardziej będzie doświadczony w wieku dorosłym.

Dziecko rodzi się z już uwarunkowaną odpornością. Oczywiście jednak rodzice cały czas mogą mu pomagać ją rozwijać i wzmacniać.

1. Karmienie piersią i zdrowa dieta – największą dawkę przeciwciał zawiera pierwsze mleko matki, czyli „siara”. Późniejszy pokarm jednak jest równie wartościowy dla wzmacniania odporności malucha. Wraz z mlekiem matki do organizmu niemowlęcia przedostają się prebiotyki, białka odpornościowe, lizozym oraz immunoglobuliny. Dlatego też karmienie piersią jest uważane za najskuteczniejszą ochronę przez wirusami i bakteriami.

2. Inne osoby – maluszek musi mieć kontakt z innymi osobami. W ten sposób jego układ odpornościowy ma szansę poznać inne zarazki i bakterie. Kieruj się jednak rozsądkiem – osoby chore niekoniecznie są odpowiednim sposobem na zwiększanie odporności.

3. Świeże powietrze – na dworze układ oddechowy intensywniej pracuje. Dziecko powinno być codziennie na dworze ok. 2 godzin. Organizm jest wtedy lepiej wentylowany, zwiększa się pojemność płuc, krew rozprowadza po organach więcej krwi. Jedynym przeciwwskazaniem jest gorączka – wtedy lepiej nie wychodzić.

4. Pozwól na samoobronę organizmu – gdy już dopadnie dziecko jakaś infekcja, nie stosuj od razu silnych leków. Organizm dziecka musi mieć szansę samemu poradzić sobie z chorobą. Antybiotyk powinien być ostatecznością. Zabija on nie tylko te złe bakterie, ale również te dobre.

5. Unikaj wrogów odporności – gdy już stosujesz różne sposoby na jej wzmocnienie, pamiętaj również o wrogach, którzy mogą niwelować Twoje wysiłki. Przede wszystkim są to antybiotyki. Unikaj również sytuacji, które nawet u dorosłego mogą powodować choroby. Przede wszystkim jest to niewyspanie i stresujące sytuacje. Organizm nie ma wtedy siły się bronić. Podobnie, gdy dziecko jest przegrzane, w pomieszczeniu o suchym powietrzu i nie ma szans na „poznawanie” innych bakterii i otoczenia. Urozmaicaj również dietę, ponieważ monotonna nie zapewni niezbędnych składników i witamin. 

Leave a Reply

* Name:
* E-mail: (Not Published)
   Website: (Site url withhttp://)
* Comment:
Type Code